Начало Здраве Познавате ли вълшебните здравни и козметични качества на хлебната мая?

Познавате ли вълшебните здравни и козметични качества на хлебната мая?

хлебна мая

Маята ни е позната от ежедневието с качеството си да подквасва хлебните изделия. Тя е съвкупност от микроскопични едноклетъчни организми, които не съдържат хлорофил. Те са известни в микробиологията като захаромицети и са от класа на гъбичките. Някои техни разновидности участват в процеса на алкохолната ферментация и изпълняват съществена роля при ферментацията на бира, вино и други напитки.

Полезните съставки в хлебната мая зависят от вида на захаромицетите, от начина на тяхното култивиране и от редица други фактори на околната среда. В сухото вещество на пресованата хлебна мая се откриват в значителни количества белтъчини и въглехидрати и около 20 пъти по-малко мазнини. От въглехидратите преобладава т. нар. „нежна целулоза“, която не дразни стомаха и червата. Голямо е съдържанието на гликоген - въглехидрат, който се натрупва в черния дроб и мускулите и лесно може да отдели глюкоза за енергийните нужди на тялото.

Хлебната мая е истинско съкровище на витамини от група В

Един грам сухо вещество от маята съдържа средно по 40 мг витамин В1 и витамин В6 и до 80 мг витамин В2. Витамин В1 спомага за добрата работа на нервната система. Нужен е за обмяната на въглехидратите и превръщането им в енергия. Витамин В2 - рибофлавинът, е важен за здравината на кожата и за обмяната на основните градиенти в организма - белтъчини, мазнини, въглехидрати. Витамин В6 пък е необходим за преработка на белтъчините и за безпроблемна работа на нервната система. Количеството на тези витамини се влияе от хранителната среда, в която се развиват захаромицетите. Маята е богата и на микроелементи - фосфорни соли, калиеви соли, магнезиеви, натриеви, калциеви и пр.

Как да я дозирате?

Богатството й на полезни съставки я прави желан продукт. Ако се използва във всекидневното хранене на човека, маята трябва да се приема не повече от 25 г на ден, когато е суха. За пресованата максималната доза е до 100 г. Количеството на течната мая не бива да надхвърля 0,5 л. Тази дозировка е задължително да се спазва особено от възрастните хора, тъй като маята е богата на пурини (азотни съединения), чиято системна консумация в по-големи количества може да се отрази неблагоприятно върху здравето. Мярката за децата е до 30 г пресована или до 10 г суха мая. Най-често домакините използват пресована хлебна мая и по-рядко суха или течна. Когато маята се употребява за храна, задължително е да се инактивира - чрез интензивно затопляне в подходящ съд.

Чудесно козметично средство

Поради богатството си на биологично активни вещества, тя е всепризнато общоукрепващо средство. С успех се прилага и при болестни състояния като лечебно средство. Бирената мая е много богата на витамин Д и витамини от групата В. Витамин Д помага на организма да усвоява калция и фосфора и е особено важен за здравината на костите, зъбите и ноктите. Витамините от група В са необходими за правилната обмяна в организма.

Специално внимание заслужава витамин В12, който предотвратява анемия. Подпомага образуването на червените кръвни телца и е полезен за предпазване от заболявания на костния мозък. С лечебна и профилактична цел бирената мая може да се приема във вид на таблетки при стриктно спазване на дозировката, посочена от лекар или в листовка към препарата.

Предозирането е опасно особено заради витамин Д. Той участва в образуване на вещества, чийто излишък нарушава баланса в организма.

Сушената бирена мая подпомага лечението на някои кожни болести като екзема, увреждане на ноктите, пърхот, косопад. С минералния и витаминозния си състав, тя регулира обмяната на веществата в организма, увеличава устойчивостта му спрямо заболявания, съхранява го, забавя неговото износване.

znai.bg

Запишете се за бюлетина ни, за да получавате нова информация най-бързо