Начало Здраве Вредно ли е да работите нощем?

Вредно ли е да работите нощем?

нощна смяна

Уникално изследване какво всъщност се случва с вашия метоболизъм и здраве по нощните доби?

В някои професии нощната смяна е неизбежна. Има болници, които трябва да работят, самолети, които да летят и магазини, които да се поддържат отворени, тъй като ние се движим към 24 - часово общество. С внимателно планиране и малко почивка през деня, е възможно да се работи цяла нощ и да се възстановят изгубените осем часа сън през следващите дни. Някои хора дори ще ви кажат, че нямат нищо против да работят по този начин. Но може ли телата им да се приспособят напълно към работата им, подобно на часовник, обърнат наобратно? И, по-тревожният въпрос е дали нощният труд е опасен за вашето здраве?

Съществуват две страни към тези въпроси. Едната от тях е за това как се чувстваме - нашето психично равновесие и благополучие. Хората са прави да твърдят, че се свиква с работата на смени. Има доказателства, че някои хора се справят с последователните нощни смени много по-добре от други хора, които ги намират за много тежки.

Канадско проучване проследява времето на сън, светлинните нива, както и количествата на хормона на съня мелатонин, „произведен“ от една малка група от полицейски служители, впуснали се една пълна седмица на нощни смени. Обикновено ние освобождаваме мелатонин късно вечерта, когато започнем да се чувстваме уморени и готови за лягане. Ако сте добре приспособени да работите нощем, пикът ще се премести денем. В това проучване, тези, чийто модел на производството на мелатонин показа, че са направили този преход, се чувстват по-щастливи и по-бдителни, както и показва по-бързо време за реакция - но само 40% успяха да се „превключат“. 

При по-голямо проучване на повече от 3000 полицаи, работещи на смени в Канада и САЩ, последствията за тези, които не са успели да се приспособят са ясни и категорични - 40% са диагностицирани с някакъв вид разстройство на съня.

Дори и да се чувствате добре, въпросът е дали тялото ви може да пострада в дългосрочен план. Когато става въпрос за оценка на физиологичните ефекти, един от проблемите е разграничаването между въздействието, което работата на смени може да има върху вашия начин на живот от прякото въздействие на работата през нощта. По-трудно е да се храните здравословно или да се упражнявате редовно, ако работите на смени. Салатите се последното нещо, за което се сещате, когато се опитвате да останете будни. Това изкушава хората към закуски и храна от вкъщи. Пицата и кърито може да бъдат "удобни" и да ви накарат да се чувствате по-добре, но разбира се, да ги ядете всяка вечер не е много здравословно. Има също така и по-малка възможност за физически упражнения. Много по-трудно е да отидете на фитнес в края на работния ден, в края на смяната си, ако вече имате цяла нощ зад гърба си и копнеете за дрямка.

Пилотите от авиацията са по-щастливи в дните с нормални смени, в сравнение с тези, при които те са работили по-ранни или късни смени. Разбира се, това не е необичайно да предпочитат почивните дни пред работните. Но учените също са открили, че когато пилотите работят от ранна смяна, те имат по-високи нива на хормона на стреса кортизол при събуждане и произвеждат повече кортизол през целия ден. В дългосрочен план, високите нива се смятат, че са свързани с повишен риск от сърдечно-съдови проблеми и високо кръвно налягане.

Разбира се, може да има и други последици. Друго актуално проучване установи, че една смяна през нощта е достатъчна, за да повиши кръвното ви налягане.

Нека добавим и едно изследване от Университета в Съри, публикувано по-рано тази година: то показа, че само след три дни на нощни смени, експресията на гени бе нарушена, което означава, че те започнаха да бъдат активни в грешното време на деня. Около 6% от гените ни са настроени да работят в определено време, но само след няколко дни със странни часове на работа, този модел бе лесно нарушен. Друго проучване установи, че след пет седмици хората, които остават будни през нощта и спят през деня, показаха нарушена регулация на глюкоза и промени в обмяната на веществата, които могат да увеличат риска от диабет тип 2 и затлъстяване в дългосрочен план.

Разбира се тези проучвания са краткосрочни, оставяйки възможността, че може би нашите тела ще се адаптират в дългосрочен план, но резултатите от епидемиологичните проучвания, проведени в продължение на много години, са изцяло обезкуражаващи. Налице е известен дебат за въздействието на работата на смени през нощта за риска от сърдечно-съдови заболявания, като много изследвания доказват повишаването на риска и няколко, които го отричат. Но най-големият синтез от изследвания към днешна дата, публикуван през 2012 г., е показал повишен риск от сърдечни пристъпи при хора, работещи нощем. Дори когато начинът на живот се контролира със смени все още се излагат на висок риск.

нощна смяна

Но когато става въпрос за метаболитен синдром - общ термин, включително за затлъстяване, повишени нива на глюкоза, повишено кръвно налягане и високи нива на холестерола - начинът на живот сякаш е от ключово значение. Ако хората работят нощни смени, но успяват да тренират и спортуват редовно, хранят се здравословно и не пушат, са по-малко застрашени, въпреки необичайните часове на работа.

Това, което тези мащабни епидемиологични проучвания не могат да ни кажат е, кои хора е най-вероятно да бъдат засегнати. Дали е вярно, че според краткосрочните проучвания някои хора се адаптират и че тези хора няма да страдат в дългосрочен план? Или съществуват рискове за всеки, който работи нощни смени?

Проучванията се усложняват от многото форми на работа, с които хората се ангажират. Работата късно вечерта и през нощта, е вероятно да има различен ефект върху тялото.

И все пак, докато не разберем повече за това кой точно е изложен на риск, тези, които работят през нощта, би било разумно да се възползват от всяка възможност да се хранят здравословно, да спортуват и да се изследват за ранните признаци на тези заболявания.

BBC Health

Превод от английски: Емил Ангелов

Запишете се за бюлетина ни, за да получавате нова информация най-бързо